Tegenhetlicht

Terug naar de Oude paden

Voorbij de berg ll

1 reactie

Wat was YHVH’s doel om de Israëlieten naar de berg Sinaï te brengen?

Zonder Zijn reden te begrijpen om Zichzelf aan Zijn volk te openbaren, zoals Hij deed, zullen we doorgaan met kamperen bij die berg. We zullen alle details van de geboden, inzettingen en verordeningen bestuderen, offers verzamelen – “troef” – met als doel een heiligdom voor Hem te bouwen en dan hard te werken aan het doen van de mitswot.

We zullen ook blijven proberen om te beslissen hoe we datgene wat we horen moeten uitvoeren. Omdat het oorspronkelijke Hebreeuwse schrift zo gecompliceerd is, zou de arme leek de behoefte hebben om de vertolking van rabbijnen en theologen te vertrouwen. Als gevolg hiervan zal al deze inspanning uiteindelijk een hiërarchisch religieus systeem worden, verstoken van de relatie die YHVH ons heeft willen hebben met Hem.

Dus laten we de reden onderzoeken waarom Elohim ons naar de berg heeft gebracht, zodat we verder kunnen gaan. Er zijn twee verklaringen in Exodus die niet alleen YHVH’s bedoeling tonen, maar ook Zijn absolute toewijding tonen om zijn plannen voor zijn volk (verleden, heden en toekomst) uit te voeren.

“En Mozes ging op naar Elohim en YHVH riep hem van de berg en zei: ‘Zo zult u tegen het huis van Jakob zeggen, en de kinderen van Israël vertellen:’ U hebt gezien wat ik de Egyptenaren heb aangedaan, en hoe Ik heb je op de vleugels van adelaars gedragen en je bij Mij gebracht “(cursivering Exodus 19: 3-4 en nadruk toegevoegd). Let op: “Ik heb je bij mezelf gebracht“. De volgende verzen tonen YHVH’s houding en intenties tegenover Zijn volk, die “voor Mij een bijzondere schat zouden zijn, voor Mij een koninkrijk van priesters en een apart volk” (19: 5-6). De Almachtige was op zoek om een ​​plaats voor Zichzelf te bereiden, zoals blijkt uit een verklaring in Exodus 25: 8: “En laten zij Mij een heiligdom maken, opdat Ik onder hen zal wonen.

Zijn bedoelingen waren niet om in een gebouw te wonen, maar binnen een natie van priesters en koningen.

De bovenstaande uitspraken benadrukken de plaats van de YHVH in de relatie, ook al waren de geroepenen hardnekkig en ongehoorzaam, een eigenschap die ons zelfs in deze generatie lijkt te achtervolgen. We moeten oppassen dat we niet net zo gecharmeerd raken van het ontdekken van onze Israëlische identiteit, een gewaardeerd bezit van de Allerhoogste en een priesterschap worden genoemd, dat we onze eerste liefde vergeten: “Je zult YHVH, je Elohim, met heel je hart liefhebben, met heel je ziel en met heel je kracht. En deze woorden die ik je vandaag opdraag, zijn in je hart “(Deuteronomium 6: 5-6) .Het is heel gemakkelijk voor ons om voor onszelf te leven, gebruikmakend van onze relatie met Abba omwille van ons, eerder dan bestaande voor Hem en omwille van Zijn naam. ( doet mij denken aan Hosea 2:7  Zij bekent toch niet, dat Ik haar het koren, en den most, en de olie gegeven heb, en haar het zilver en goud vermenigvuldigd heb, dat zij tot den Baal gebruikt hebben.   -HWD)

De enige rabbijn die een duidelijk begrip had van YHVH’s perspectief op het Sinaï-verbond, was Rabbi Shaul. In zijn commentaren legt hij het doel uit voor het geven van de “Wet”. “Want tot de wet was de zonde in de wereld, maar de zonde wordt niet toegerekend, wanneer er geen wet is. Niettemin regeerde de dood van Adam tot Mozes “(Romeinen 5: 13-14). Dus ondanks “zonde niet toegerekend” regeerde het en de mensheid leed duidelijk onder de consequenties (zoals duidelijk is in de vroege Torah verhalen).

Dus wat gebeurde er op Sinai dat alles veranderde? En waarom is het zo belangrijk dat wij als gelovigen vandaag onze relatie tot de Torah begrijpen. Omdat samenlevingen functioneel moesten zijn, zowel in de oudheid als in onze tijd, moesten ze duidelijke wetten en morele en operationele codes hebben, zelfs sommige van de YHVH-wetten werden toegepast en gehandhaafd (zie bijvoorbeeld Genesis 5:26). Er was echter geen duidelijke geestelijke verdeellijn. Over het algemeen vloeiden de pogingen van de mens om rechtsregels op te stellen rechtstreeks voort uit de Boom der Kennis van Goed en Kwaad.

YHVH’s geboden van “u zult” en “u zult niet” zijn gebaseerd op de Geest van Zijn Woord, met de bedoeling om de menselijkheid van zonde te overtuigen. “Wat zullen we dan zeggen? Is de wet zonde? Zeker niet! Integendeel, ik zou zonde niet hebben geweten behalve door de wet. Want ik zou de hebzucht niet hebben gekend tenzij de wet had gezegd: ‘U zult niet begeren’ “(Romans 7: 7 cursivering toegevoegd). “Daarom zal door de werken van de wet geen vlees gerechtvaardigd worden voor Zijn aangezicht, want door de wet is de kennis van de zonde” (Romans 3:20 ). Zonde kon pas worden verzoend nadat YHVH de wet had gegeven, en omdat Hij door het te geven wist dat zijn wetten zouden worden geschonden, voorzag Hij onmiddellijk in een opofferingssysteem en gaf instructies voor het bouwen van de Misjkan en de instandhouding van het Levitische priesterschap, om de offers te vergemakkelijken.

YHVH’s bedoeling was om een ​​volk te hebben omwille van Zijn naam, zodat Hij niet alleen tussen hen zou kunnen wonen, maar IN, hen. Maar zolang het hart / de geest van Zijn volk nog steeds besmet was door de gevallen geestelijke toestand, was het onmogelijk voor Zijn Geest om zich te verenigen met de hunne. Het was daarom noodzakelijk voor YHVH om het volk voor te bereiden op deze eerste overeenkomst, of moet ik zeggen een contract, dat beide partijen tekenden, en aldus zijn toekomstplan in gang zetten, dat het voor Hem mogelijk zou maken om in hen te wonen.                                                                                                                               Door Mozes en het bloed van een os werd het eerste Sinaï-verbond ingehuldigd.

  “Toen stuurde hij jonge mannen van de kinderen van Israël, die brandoffers aanboden en offergaven van ossen offerde aan YHVH. En Mozes nam de helft van het bloed en deed het in bekkens, en de andere helft bloed sprenkelde hij op het altaar. Toen nam hij het boek van het verbond en las het de mensen voor. En zij zeiden: “Alles wat YHVH heeft gezegd dat we zullen doen, en gehoorzaam zijn.” En Mozes nam het bloed, sprenkelde het op het volk en zei: ‘Dit is het bloed van het verbond dat YHVH met u heeft gesloten volgens al deze woorden ‘”(Exodus 24: 5-8).

Nu vraag je je misschien af “wat wordt bedoeld met het eerste Sinaï-verbond” …?
 Wordt vervolgd

https://etzbneyosef.blogspot.com/2019/02/beyond-mountain-part-ii.html

Auteur: hadassah18

Wat ik denk dat ik doe? Op doorreis. Ik heb YHWH´s Instructies ontdekt die uitgelegd worden in ZIjn hele Woord, die ik Torah ben gaan noemen en daarbij bewust geworden om Zijn Woord zonder menselijke toevoegingen te toetsen. Ik had dat mijns inziens nooit kunnen ontdekken zonder Yeshua.Wie ik ben? Vrouw, moeder, getrouwd én ik heb m'n identiteit gevonden in YHWH´s Torah toen Hij mij liet zien dat er twee huizen zijn oa beschreven in Ezechièl 37.Omdat ik dat niet veel in onze taal tegenkom, dacht ik een stukje van mijn bevinden online te gaan delen,wat ik sinds 2007 daadwerkelijk doe. Ik hou verder van voedsel bereiden volgens de spijswetten en zonder schadelijke E-nummers, tuinieren, wilde kruiden en groenten, Hebreeuwse muziek, gelijkgestemden ontmoeten...enzo

One thought on “Voorbij de berg ll

  1. Pingback: Heidelbergse Cathechismus en Talmoed | Tegenhetlicht

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s