Tegenhetlicht

Terug naar de Oude paden

Mythe weerlegd deel 2

1 reactie

Vervolg van deel 1

….Erger dan dat, kunnen we ook zien dat, hoewel JHWH dit meervoudig huwelijk toestond, het eigenlijk alleen maar voortkwam uit een gebrek aan geloof in Zijn beloften: hierna kwam het woord van YHWH naar Abram in een visioen: “Doe wees niet bang, Abram, ik ben je schild, je grote beloning. “Maar Abram zei: “O Soevereine YHWH, wat kunt u mij geven, aangezien ik kinderloos blijf en degene die mijn landgoed zal erven Eliezer van Damascus is?” En Abram zei: “U hebt mij geen kinderen gegeven, dus een dienaar in mijn huishouden zal mijn erfgenaam zijn.” Toen kwam het woord van JHWH tot hem: “Deze man zal niet je erfgenaam zijn, maar een zoon die uit je eigen lichaam komt zal je erfgenaam zijn.” Hij nam hem mee naar buiten en zei: “Kijk omhoog naar de hemel en tel de sterren – als je ze echt kunt tellen.” Toen zei hij tegen hem: “Zo zullen uw nageslacht zijn.” Abram geloofde JHWH, en hij noemde het hem als gerechtigheid. (Genesis 15: 1-6)Een zoon die uit Awraham’s lichaam kwam, zoals YHWH het uitdrukte, kon alleen maar betekenen door Sarai, de enige vrouw die hij op dat moment had! Bovendien, YHWH zeggend dat “uw dienaar niet zal erven” zou een enorme hint moeten zijn dat YHWH er de voorkeur aan gaf dat Awraham Hagar niet als een vrouw zou nemen. Later wordt YHWH nog specifieker:

“Elohim zei ook tegen Abraham: “Wat Saraï, uw vrouw, betreft, u hoeft niet langer haar Sarai te noemen, haar naam zal Sara zijn, ik zal haar zegenen en zal u zeker een zoon door haar geven. Ik zal haar zegenen zodat zij zal wees de moeder van naties, koningen van volkeren zullen van haar komen. ” Abraham viel met zijn gezicht naar beneden; hij lachte en zei tegen zichzelf: “Wordt een zoon geboren van een man van honderd jaar oud? Zal Sara op negentigjarige leeftijd een kind krijgen?” En Abraham zei tegen Elohim: “Als alleen Ismaël onder uw zegen zou leven!” Toen zei Elohim:”Ja, maar je vrouw Sara zal je een zoon baren, en je zult hem Isaac noemen. Ik zal mijn verbond met hem sluiten als een eeuwig verbond voor zijn nageslacht na hem. En wat Ismaël betreft, ik heb je gehoord Ik zal hem zeker zegenen, ik zal hem vruchtbaar maken en zijn aantal aanzienlijk vergroten. Hij zal de vader zijn van twaalf heersers, en ik zal hem tot een groot volk maken. Maar mijn verbond zal ik met Isaak vestigen, wie Sara zal draag je tegen volgend jaar deze tijd. ” Toen hij klaar was met het spreken met Abraham, ging Elohim van hem weg. (Genesis 17: 15-22)

Dus we zien hier dat zelfs de trouwe Awraham niet kon geloven dat zijn vrouw hem een ​​zoon zou baren, laat staan ​​een moeder van naties, blijkbaar omdat hij niet helemaal begreep wat hem beloofd was. Als gevolg van het falen van deze test van niet alleen geloof maar het nastreven van de ultieme bedoeling van de openbaring die hij kreeg, zou Awraham een ​​veel angstaanjagender proces tegemoet moeten treden om te zien of hij zijn eigen zoon Isaac zou offeren! Dit is duidelijk uit de tekst, omdat JHWH toen pas in feite zei: “Nu weet ik dat je me echt gelooft!”

Sarah deed het ook niet veel beter op de afdeling geloof, zoals de volgende tekst laat zien:

Toen zei YHWH: “Ik zal zeker terugkeren naar u rond deze tijd volgend jaar, en Sara, uw vrouw, zal een zoon hebben.” Nu luisterde Sarah bij de ingang van de tent, die achter hem was. Abraham en Sarah waren al oud en goed gevorderd in jaren, en Sarah was de leeftijd van vruchtbaarheid voorbij. Dus Sarah lachte in zichzelf terwijl ze dacht: “Nadat ik uitgeput ben en mijn meester oud is, zal ik nu genoegen hebben?” Toen zei JHWH tegen Abraham: “Waarom lachte Sara en zei:” Zal ik echt een kind krijgen, nu ik oud ben? ” Is er iets te moeilijk voor YHWH? Ik zal op de afgesproken tijd volgend jaar terugkomen en Sarah zal een zoon hebben. ” Sarah was bang, dus loog ze en zei: “Ik heb niet gelachen.” Maar hij zei: “Ja, je hebt gelachen.” (Genesis 18: 10-15)

We zien ook hier een andere dimensie van dit kritieke moment. YHWH had Awraham een ​​keuze gegeven: geloof dat hij op de een of andere manier een mannelijk erfgenaam een ​​mannelijk erfgenaam zou maken, of “wereldse wijsheid” zou gebruiken om YHWH te overtreffen en niet in zijn kracht te geloven, en rond zijn oorspronkelijke bedoelingen te gaan. Maar omdat YHWH vastbesloten was om Zijn gunst bij Awraham te houden om de rest van de naties te zegenen, gaf Hij hem nog een kans en ging verder met die voorgenomen zegeningen zodra het duidelijk was dat Awraham het eindelijk begreep. Echter, de slechte keuzes van Awraham en Sarah dwongen YHWH aanvankelijk om bepaalde concessies te doen voor een tijd die bijna twee millennia zou duren om te herstellen, zoals ons volgende gedeelte laat zien.

Het tijdelijke compromis

Zoals hierboven vermeld, groeide de praktijk die begon met Kaïns zoon Lamech zo wijdverbreid dat JHWH die mensen met een vloed weggevaagd heeft. Het is echter duidelijk uit de genealogische verslagen in Genesis 10 dat de zonen van Cham de eersten waren die geestelijk dwaalden. Cush, de oudste zoon van Cham, was de vader van Nimrod, wiens volk de Toren van Babel zou bouwen in een eerdere uitdaging richting d autoriteit van YHWH. Een andere zoon van Cham, Mizraim, gaf zijn naam aan Egypte, een bekend vroeg centrum van polygamie. Weer een andere zoon van Kush, Kanaän, bracht een even perverse polygamistengroep voort, die JHWH later uit het land zou laten braken, en al deze zouden de oude Hebreeërs omringen waar ze ook heengingen!

Het gevolg was dat Awraham, die uit dezelfde gebieden in Ur en Hebron geroepen was,  een ​​deel van deze polygamistische ideologie in zijn gedachten moest hebben laten sijpelen, waardoor het veel gemakkelijker voor hem was om te luisteren naar Sarah’s suggestie over YHWH’s.

Het dilemma waarmee YHWH te maken kreeg was enorm: als hij Awraham afsneed vanwege zijn gebrek aan geloof / begrip, dan zou zijn hele plan misgaan, maar als Hij dat niet deed, had JHWH gezworen alle nakomelingen van Awraham te zegenen met natie en welvaart, ongeacht of zij had een zuivere oorsprong of niet. Het antwoord was dan om alle stammen te zegenen die uit de lendenen van Awraham kwamen om een ​​speciale status te reserveren voor de beoogde afstamming door Izaäk in zaken van speciale zuiverheid en erfdeel in Kanaän, later bekend als Israël. Het zou ook YHWH’s bedoeling zijn dat Israël de andere naties om haar heen zou onderwijzen, maar helaas gebeurde het tegenovergestelde en werd Israël corrupt.

Vervolgens, zoals YHWH voorzegde aan Awraham, zouden zijn mensen naar Egypte gaan en uiteindelijk tot slaaf worden gemaakt – nogmaals, in een maatschappij waar polygynie de norm was. Complicerende zaken, tegen de tijd van hun emancipatie onder Moshe, waren de Hebreeërs uitgegroeid tot wat Exodus 12:40 Erev Rab noemde, een gemengde of multi-raciale menigte, ongetwijfeld andere polygynisten!

Omdat de hele natie snel moest vertrekken, was er geen tijd om te proberen diegenen die in meervoudige huwelijken geëngageerd waren  te scheiden van diegenen die in monogame huwelijken waren. In plaats daarvan moest Moshe de huidige staat van zijn bevolking accepteren die hem de wildernis in volgde. Hij zou eerst met hen moeten dealen gezien de situatie en later proberen de beste wetgeving voor alle betrokkenen te maken. Dat is waarom je een paar Schriftgedeelten krijgt die als volgt lezen:

Indien een man twee vrouwen heeft, en hij heeft de een lief, maar de andere niet, en beiden dragen zonen, maar de eerstgeborene is de zoon van de vrouw die hij niet liefheeft, wanneer hij zijn eigendom wil aan zijn zonen, moet hij de rechten niet geven van de eerstgeborene van de zoon van de vrouw die hij liefheeft in plaats van zijn feitelijke eerstgeborene, de zoon van de vrouw die hij niet liefheeft. Hij moet de zoon van zijn onbeminde vrouw erkennen als de eerstgeborene door hem een ​​dubbel aandeel te geven van alles wat hij heeft. Die zoon is het eerste teken van de kracht van zijn vader. Het recht van de eerstgeborene behoort hem toe. (Deuteronomium 21: 15-17)

Omdat de meervoudige huwelijken al in zijn midden waren, wilde Moshe niets toevoegen aan de problemen die hij al had met een ontevreden bevolking die bleef smachten naar Egypte door kinderen weg te nemen van hun moeders. Het tumult dat daar zou zijn ontstaan, in combinatie met het al te bekende verslag van de afvallige menigte, zou het hele verlossingsplan in gevaar hebben gebracht.

Maar had Moshe zelf geen twee vrouwen?

Miriam en Aaron begonnen tegen Mozes te praten vanwege zijn Cushitische vrouw, want hij was met een Cushiet getrouwd. “Heeft YHWH alleen door Mozes gesproken?” vroegen zij. “Heeft hij ook niet via ons gesproken?” En YHWH hoorde dit. (Nu was Mozes een zeer nederige man, nederiger dan iemand anders op de aardbodem.)

Meteen zei YHWH tegen Mozes, Aäron en Miriam: “Kom naar de tent der samenkomst, jullie alledrie.” Dus de drie kwamen eruit. Toen kwam YHWH neer in een wolkkolom; hij stond aan de ingang van de tent en riep Aaron en Miriam bijeen. Toen ze allebei naar voren stapten, zei hij: “Luister naar mijn woorden:” Wanneer een profeet van YHWH onder jullie is, openbaar ik me aan hem in visioenen, ik spreek tot hem in dromen. Maar dit is niet waar voor mijn dienaar Mozes; hij is trouw in heel mijn huis. Met hem spreek ik oog in oog, duidelijk en niet in raadsels; hij ziet de vorm van JHWH. Waarom was je dan niet bang om tegen mijn dienaar Mozes te spreken? “De toorn van YHWH brandde tegen hen en hij verliet hen (Numeri 12: 1-9)

Wanneer polygamisten hun situatie schriftuurlijk proberen te bewijzen, is dit vaak een van de eerste plaatsen waar ze naartoe komen. Hun argument gaat ongeveer als volgt:

Moshe heeft slechts één vrouw bij naam genoemd, Tzipporah, de dochter van Jethro.
Tzipporah’s dood is nergens vastgelegd vanaf het moment dat ze met Moshe trouwt tot de openingsmomenten van dit vers en daarom moet ze op dit moment nog in leven zijn.
Nu, in plaats van zijn Midian (Arabische) vrouw, heeft Moshe een totale buitenlander uit Cush genomen, wat Ethiopië kan betekenen.
Daarom heeft Moshe tegelijkertijd twee vrouwen: Midianiet Tzipporah en deze onbekende Cushite-vrouw hier.

Er zijn een paar fatale tekortkomingen aan dit schijnverzoek: Ten eerste is Tzipporah’s dood niet geregistreerd, punt! Daarom, als deze Cushite in feite een andere vrouw is, is er geen reden om aan te nemen dat Tzipora niet is doorgegeven, vooral gezien het feit dat Moshe op dit moment al ver over de 80 is.

Ten tweede, Cush was niet beperkt tot Ethiopië: Numeri 12: 1-9.

Dientengevolge, kan het veel sterkere geval worden gemaakt dat  eenvoudig Tzipporah een afwijkende naam wordt genoemd. Moshe’s zus werd als een profetes beschouwd en zijn broer Aaron was hogepriester. Ze waren duidelijk gewend aan het draaien van de show en de sterren ervan te zijn. Maar nu, hoewel het opruiende incident niet is opgetekend, is het gemakkelijk om te zien hoe Aaron en Miriam jaloers zouden zijn op Tzipporah dan tegen een vrij jong ding dat zomaar ter plekke op de scène verscheen; Omdat de reden is dat Tzippora’s vader ook een kohen is van de allerhoogste El (Exodus 3: 1), en de berg Sinaï waar ze allemaal de Tien Geboden ontvingen, was ze in haar achtertuin! Het is zeker zo dat Jethro Moshe een advies gaf dat Moshe niet van anderen afnam (Exodus 18: 14-27), dus misschien een langdurige jaloezie verzorgend tussen de twee religieuze groeperingen verbonden aan Moshe die YHWH dienden. Hoe het ook zij, deze tekst bewijst niet dat Moshe een bigamist was. Men kan slechts tot een dergelijke conclusie komen door een reeks valse aannames en onregelmatige sprongen uit de logica.

Dus wanneer is de perversie beëindigd?

Zoals eerder vermeld, was het einde van de tolerantie van het meervoudig huwelijk ongeveer duizend jaar na de tijd van Moshe. YHWH zou moeten wachten op een geschikt moment waarop de omstandigheden hem in essentie in staat zouden stellen om een ​​soort van opnieuw ingestelde sleutel in te stellen voor de heroprichting van de natie Israël vanaf de grond af. Maar eerst zou Israël de monarchieperiode moeten doormaken waar, naast al deze culturele kruisstromen van de geschiedenis, moeten andere tradities  worden toegevoegd waardoor het koningschap van meerdere echtgenoten kon genieten:

Later, toen de woede van koning Xerxes was weggeëbd, herinnerde hij zich Vashti en wat ze had gedaan en wat hij over haar had verordend. Toen stelden de persoonlijke bedienden van de koning voor: “Laten we zoeken naar mooie jonge maagden voor de koning.” Laat de koning commissarissen in elke provincie van zijn rijk benoemen om al deze mooie meisjes in de harem op de citadel van Susa te brengen. geplaatst onder de hoede van Hegai, de eunuch van de koning, die de leiding heeft over de vrouwen, en laat schoonheidsbehandelingen aan hen worden gegeven, laat dan het meisje dat de koning behaagt, koningin worden in plaats van Vastjo. ” (Esther 2: 1-4)

Net als de koning van Perzië, hielden de Israëlische koningen Dawid en Solomon meerdere vrouwen, concubines en harems. Soms werd dit gedaan om hun welvaart te laten zien. Op andere momenten was het strategisch om afwijkende meningen zowel binnen als buiten de grenzen van Israël te onderdrukken. Of we het nu leuk vinden of niet, deze voorbeelden van polygynie werden als normaal beschouwd voor oosterse koningen (bijvoorbeeld Ecclesiastes 2: 1-11), wat misschien de reden is waarom de monarchieperiode volledig wordt ingeperkt in de periode dat meervoudige huwelijken door YHWH werden getolereerd.

Aan de andere kant voorzag Moshe deze trend ook en deed hij nog steeds zijn best om de schade te beperken, zelfs als het secundaire huwelijk een remedie tegen oorlog was:

De koning moet bovendien geen grote aantallen paarden voor zichzelf verwerven of ervoor zorgen dat het volk naar Egypte terugkeert om meer van hen te krijgen, want YHWH heeft je gezegd: “Je moet niet nog een keer teruggaan.” Hij moet niet veel vrouwen nemen, anders zal zijn hart op een dwaalspoor worden gebracht. Hij mag geen grote hoeveelheden zilver en goud verzamelen. (Deuteronomium 17: 16-17)

Nu kunnen pro-polygynysts beweren dat “niet vermenigvuldigende echtgenotes” nog een paar extra kunnen toestaan, op voorwaarde dat de aantallen niet buitensporig worden; het feit blijft dat Moshe veel verder keek dan zijn dagen, en probeerde de royalty in toom te houden die bezig was met polygynie. Zoals Salomo zelf zou ontdekken, kan de buitenlandse vrouw die je vandaag vrede brengt je morgen heel goed van YHWH wegleiden.

Hoe dan ook, hoewel monogamie altijd al hoog aanzien heeft gehad door de eeuwen heen, zien we niet dat de Schrift er naar terugkeert en weg van meervoudige huwelijken tót de belangrijkste profetische periode, toen stemmen zoals Jesaja en Jeremia YHWH vaak als een gekliesterde man vergeleken aan een ontrouwe vrouw die Israel of Juda was:

Tijdens de regering van koning Josia zei YHWH tegen mij: “Heb je gezien wat het trouweloze Israël heeft gedaan? Ze is op elke hoge heuvel en onder elke verspreidende boom omhoog gegaan en heeft daar overspel gepleegd. Ik dacht dat nadat ze dit alles had gedaan ze keerde terug naar mij, maar zij deed het niet, en haar ontrouwe zuster Juda zag het, ik gaf het ongelovige Israël haar echtscheidingsbrief en stuurde haar weg vanwege al haar overspeligheden.Toch zag ik dat haar ontrouwe zuster, Juda, geen angst had, zij ook ging naar buiten en pleegde overspel, omdat de immoraliteit van Israël zo weinig voor haar van belang was, verontreinigde zij het land en pleegde overspel met steen en hout. Ondanks dit alles keerde haar ontrouwe zuster Juda niet tot mij terug met heel haar hart, maar alleen in pretentie, “verklaart YHWH. (Jeremia 3: 6-10)

Jeremia’s berisping is even scherp als het breed is, en omvat gebeurtenissen van de afgelopen twee en een halve eeuw. In 722 vGT werd ‘trouweloos Israël’ door de Assyriërs in gevangenschap gevangengenomen want de diepe afgoderij van het noordelijke koninkrijk werd door YHWH als “spiritueel overspel” geteld. Maar Jeremia zelf zou leven om een ​​even grote catastrofe te zien overkomen op het resterende Hebreeuwse koninkrijk Juda, toen de Babyloniërs binnenkwamen en de tempel van Salomo ook op de grond verbrandden. De vergelijkingen van afgoderij met overspel, die de geschriften in deze periode doordringen, hebben kennelijk geen zin zonder een one man / one-vrouwensjabloon om ze op te hangen. Hetzelfde kan ook gezegd worden in het Vernieuwde Verbond waar de gelovigen nu worden afgebeeld als de Bruid van Mashiyach.

De tolerantie voor het meervoudig huwelijk eindigde duidelijk toen de Hebreeërs mochten terugkeren naar het Land onder Ezra en Nehemia. Op dat moment kon YHWH rond 515 vGT echt opnieuw beginnen en de zaken rechtzetten. Terwijl Moshe vóór opportuniteiten van opportunisme gedwongen was om te handelen met de meervoudige huwelijken van de gemengde menigte die uit Egypte kwam, kon YHWH onder Ezra en Nehemia de gretigheid van zijn mensen gebruiken om terug te keren als een stimulans om eindelijk die buitenlandse vrouwen kwijt te raken die hen verwarde:

En op de twintigste dag van de negende maand zat al het volk op het plein voor het huis van Elohim, zeer bedroefd door de gelegenheid en vanwege de regen. Toen stond Ezra, de priester, op en zei tegen hen: “U bent ontrouw geweest, u bent met buitenlandse vrouwen getrouwd en hebt de schuld van Israël vergroot.” Nu moet u de JHWH, de Elohim van uw vaderen, belijden en zijn wil doen. om je heen en van je buitenlandse vrouwen. ” De hele vergadering reageerde met een luide stem: “Je hebt gelijk! We moeten doen wat je zegt, maar er zijn veel mensen hier en het is het regenseizoen, dus we kunnen niet buiten staan. een dag of twee, omdat we veel gezondigd hebben in deze zaak, laten onze functionarissen handelen voor de hele vergadering, dan moet iedereen in onze steden die getrouwd is met een buitenlandse vrouw op een bepaalde tijd komen, samen met de oudsten en rechters van elke stad totdat de hevige woede van onze Elohim in deze zaak van ons is afgewend. ‘ (Ezra 10: 9-14)

Nu deze voorbereidingen gereed waren, kon de hele natie van Israël eindelijk vers beginnen en terugkeren naar het oorspronkelijke monogame model van het huwelijk dat Torah eiste: één man en één vrouw, exclusief verenigd in vlees en geest. Vanaf dit punt is er geen enkele vermelding dat bigamie wordt getolereerd in Israël, inclusief de tijd van Y’shua en de vroege Netzarim-beweging. Om die redenen zijn de woorden van Yeshua die we in het begin citeerden, nu herhalend:

Vanwege de hardheid van je hart mocht je je vrouwen wegleggen. Maar zo was het vanaf het begin niet. Maar ik zeg u dat hij die zijn vrouw verlaat zonder een aanklacht wegens overspel en een andere neemt, overspel pleegt. En hij die een gescheiden vrouw neemt, pleegt overspel.

De terugkeer van Monogamie zit allemaal in de Arameese KHAD’s (verwant met echad)

Zoals in het begin van dit essay wordt vermeld, heeft veel van de discussie over dit onderwerp zich geconcentreerd op het gebruik van echad, het Hebreeuwse woord dat ‘één’ betekent. In het Aramees is het verwante woord khad en heeft het dezelfde betekenissen. Net als zijn Hebreeuwse tegenhanger, is 99 procent van de tijd de normatieve lezing “één / slechts”. Het probleem dat is gerezen, is dat pro-polygamisten / polygynisten het ene procent nemen van de tijd dat een samengestelde eenheid wordt getrokken en dat gebruiken als standaardgebruik om duidelijke lezingen te verdraaien dat één vrouw dat echt precies bedoelt!

En wat betreft de dingen die u mij schreef, het is lovenswaardig voor een man om een ​​vrouw niet te benaderen. Maar, vanwege de seksuele verleiding, laat ieder zijn eigen vrouw hebben en een vrouw haar eigen echtgenoot laten hebben. (1 Korinthiërs 7: 1-2)

De woorden ‘zijn eigen’ en ‘haar eigen’ afgeleid van het Aramese khad verwijzen duidelijk naar een exclusiviteit van seksuele toegang tussen man en vrouw. Zo’n punt wordt hier nog krachtiger gemaakt:

Ik zou willen dat je me een beetje kon verdragen, dat ik dwaas zou kunnen spreken: en inderdaad, verdraag het mij. Want ik ben jaloers op u, met een rechtvaardige jaloersheid, want ik heb u aan een man ondertrouwd als een reine maagd die ik aan de Mashiyach zou aanbieden. (2 Korinthiërs 11: 2)

De formulering hier is l’gabra, khad of “aan één man”. Dit is niet uitsluitend figuurlijke taal. Integendeel, de spirituele boodschap heeft geen enkele zin als deze niet is gebouwd op het fysieke monogame model tussen man en vrouw. Er is tenslotte maar één Y’shua voor de bruid om naar toe te gaan en hij is exclusief alleen gebonden aan de collectieve “maagd” vertegenwoordigd door zijn volgelingen – en let op, dit is GEEN seksuele relatie! Enkele andere verzen die de Torah-bewaarde monogamie laten zien zijn als volgt:

Het is een getrouw gezegde dat als een man het eldership wil, hij een goed werk verlangt. En een ouderling moet zodanig zijn dat geen schuld in hem kan worden gevonden; en hij zou de echtgenoot moeten zijn van één vrouw, met een waakzame geest en nuchter en betrouwbaar (in zijn gedrag), en aanhankelijk voor vreemden, en leerzaam, en geen overtreder met betrekking tot wijn, en wiens hand niet snel is om toe te slaan; maar hij moet nederig zijn en niet controversieel, noch een liefhebber van geld; en een die zijn eigen huis goed geleidt en zijn kinderen in onderwerping houdt met alle zuiverheid. Want als hij niet weet hoe hij zijn eigen huis goed moet leiden, hoe kan hij dan de samenkomst van Elohim leiden? (1 Timotheüs 3: 1-5; zie ook Titus 1: 6)

En mijn persoonlijke favoriet om de echtgenoten op één lijn te houden:

 

Het is passend voor mannen om zo van hun vrouw te houden als (zij doen) hun eigen lichaam. Want hij die zijn vrouw liefheeft, heeft zichzelf lief. Want niemand haatte ooit zijn eigen lichaam; maar voedt het en zorgt ervoor, net als de Mashiyach (deed voor) de vergadering. Want wij zijn leden van zijn lichaam en van zijn vlees en van zijn gebeente. Om deze reden moet een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zich vastklampen aan zijn vrouw; en de twee zouden één vlees moeten zijn. Dit is een groot mysterie; maar ik spreek over de Mashiyach en zijn vergadering. (Efeziërs 5: 28-32)

Verder hebben we deze belangrijke verklaring:

Want er is geen Jood noch Aramese, noch slaaf noch vrij, noch man of vrouw, maar jullie zijn allemaal één in Y’shua de Mashiyach. En als je van de Mashiyach bent, dan ben je door de belofte zaad van Awraham en erfgenamen. (Galaten 3: 28-29)

De betekenis is hier eenvoudig. Als ze allemaal in Mashiyach zijn, inclusief mannen en vrouwen, dan zijn de eerdere accommodaties die mannen bevielen en vrouwen in dit opzicht discrimineerden, ook afgeschaft en in feite al enige eeuwen rond die tijd. De scheidingsmuur is weg (Efeziërs 2: 14-16) en hoewel de rollen en functies van mannen en vrouwen nooit identiek zullen zijn, zullen ze ook niet één geslacht ten koste van de ander op een oneerlijke manier verheerlijken.

De meeste mensen begrijpen dat YHWH zichzelf onthulde door mannelijke en vrouwelijke attributen, zodat mensen componenten van Zijn attributen in de fysieke wereld konden zien die zich uitstrekken tot in de spirituele wereld. JHWH is geen persoon; Er wordt naar hem verwezen volgens het mannelijke geslacht omdat Hij alle eigenschappen is van de volmaakte Vader. Echter, zowel de mannelijke als vrouwelijke attributen van YHWH wijzen naar Mashiyach en zijn Mashiyach. Mashiyach werd geboren uit een vrouw en hij was het ultieme zaad van een vrouw dat, uiteraard, de menselijke geest valideert binnen een eeuwig doel. Mashiyach zelf heeft echter verklaard dat de mannelijke en vrouwelijke elementen van het menselijk leven tijdelijk zijn: “Want in de opstanding van de doden trouwen mannen niet met vrouwen, worden vrouwen ook niet aan mannen gegeven, maar zijn zij als de boodschappers van Elohim in de hemel. .” (Matteüs 22:30) Noch de mannelijke of vrouwelijke natuur zal relevantie hebben in de olam haba (komende wereld), wat betekent dat ze dan moeten wijzen naar de toekomende wereld.

De terugkeer van Monogamie zit allemaal in de KHAD’s (Aramees voor “eén”)

Zoals in het begin van dit essay wordt vermeld, heeft veel van de discussie over dit onderwerp zich geconcentreerd op het gebruik van echad, het Hebreeuwse woord dat ‘één’ betekent. In het Aramees is het verwante woord khad en heeft het dezelfde betekenissen. Net als zijn Hebreeuwse tegenhanger, is 99 procent van de tijd de normatieve lezing “één / slechts”. Het probleem dat is gerezen, is dat pro-polygamisten / polygynisten het ene procent nemen van de tijd dat een samengestelde eenheid wordt getrokken en dat gebruiken als standaardgebruik om duidelijke lezingen te verdraaien dat één vrouw dat echt precies bedoelt!

En wat betreft de dingen die u mij schreef, het is lovenswaardig voor een man om een ​​vrouw niet te benaderen. Maar, vanwege de seksuele verleiding, laat ieder zijn eigen vrouw hebben en een vrouw haar eigen echtgenoot laten hebben. (1 Korinthiërs 7: 1-2)

De woorden ‘zijn eigen’ en ‘haar eigen’ afgeleid van het Aramese khad verwijzen duidelijk naar een exclusiviteit van seksuele toegang tussen man en vrouw. Zo’n punt wordt hier nog krachtiger gemaakt:

Ik zou willen dat je me een beetje kon verdragen, dat ik dwaas zou kunnen spreken: en inderdaad, verdraag het mij. Want ik ben jaloers op u, met een rechtvaardige jaloersheid, want ik heb u aan een man ondertrouwd als een reine maagd die ik aan de Mashiyach zou aanbieden. (2 Korinthiërs 11: 2)

De formulering hier is l’gabra, khad of “aan één man”. Dit is niet uitsluitend figuurlijke taal. Integendeel, de spirituele boodschap heeft geen enkele zin als deze niet is gebouwd op het fysieke monogame model tussen man en vrouw. Er is tenslotte maar één Y’shua voor de bruid om naar toe te gaan en hij is exclusief alleen gebonden aan de collectieve “maagd” vertegenwoordigd door zijn volgelingen – en let op, dit is GEEN seksuele relatie! Enkele andere verzen die de Torah-bewaarde monogamie laten zien zijn als volgt:

Het is een getrouw gezegde dat als een man het eldership wil, hij een goed werk verlangt. En een ouderling moet zodanig zijn dat geen schuld in hem kan worden gevonden; en hij zou de echtgenoot moeten zijn van één vrouw, met een waakzame geest en nuchter en betrouwbaar (in zijn gedrag), en aanhankelijk naar vreemden, en leerzaam, en geen overtreder met betrekking tot wijn, en

want hand is niet snel om aan te vallen; maar hij moet nederig zijn en niet controversieel, noch een liefhebber van geld; en een die zijn eigen huis goed geleidt en zijn kinderen in onderwerping houdt met alle zuiverheid. Want als hij niet weet hoe hij zijn eigen huis goed moet leiden, hoe kan hij dan de samenkomst van Elohim leiden? (1 Timotheüs 3: 1-5; zie ook Titus 1: 6)

En mijn persoonlijke favoriet om de echtgenoten op één lijn te houden:

Het is passend voor mannen om zo van hun vrouw te houden als (zij doen) hun eigen lichaam. Want hij die zijn vrouw liefheeft, heeft zichzelf lief. Want niemand haatte ooit zijn eigen lichaam; maar voedt het en zorgt ervoor, net als de Mashiyach (deed voor) de vergadering. Want wij zijn leden van zijn lichaam en van zijn vlees en van zijn gebeente. Om deze reden moet een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zich vastklampen aan zijn vrouw; en de twee zouden één vlees moeten zijn. Dit is een groot mysterie; maar ik spreek over de Mashiyach en zijn vergadering. (Efeziërs 5: 28-32)

Verder hebben we deze belangrijke verklaring:

Want er is geen Jood noch Aramese, noch slaaf noch vrij, noch man of vrouw, maar jullie zijn allemaal één in Y’shua de Mashiyach. En als je van de Mashiyach bent, dan ben je door de belofte zaad van Awraham en erfgenamen. (Galaten 3: 28-29)

De betekenis is hier eenvoudig. Als ze allemaal in Mashiyach zijn, inclusief mannen en vrouwen, dan zijn de eerdere accommodaties die mannen bevielen en vrouwen in dit opzicht discrimineerden, ook afgeschaft en in feite al enige eeuwen rond die tijd. De scheidingsmuur is weg (Efeziërs 2: 14-16) en hoewel de rollen en functies van mannen en vrouwen nooit identiek zullen zijn, zullen ze ook niet één geslacht ten koste van de ander op een oneerlijke manier verheerlijken.

De meeste mensen begrijpen dat YHWH zichzelf onthulde door mannelijke en vrouwelijke attributen, zodat mensen componenten van Zijn attributen in de fysieke wereld konden zien die zich uitstrekken tot in de geestelijke wereld. YHWH is geen persoon; Er wordt naar Hem verwezen volgens het mannelijke geslacht omdat Hij alle eigenschappen is van de volmaakte Vader. Echter, zowel de mannelijke als vrouwelijke attributen van YHWH wijzen naar Mashiyach en zijn Mashiyach. Mashiyach werd geboren uit een vrouw en hij was het ultieme zaad van een vrouw dat, uiteraard, de menselijke geest valideert binnen een eeuwig doel. Mashiyach zelf heeft echter verklaard dat de mannelijke en vrouwelijke elementen van het menselijk leven tijdelijk zijn: “Want in de opstanding van de doden trouwen mannen niet met vrouwen, worden vrouwen ook niet aan mannen gegeven, maar zijn zij als de boodschappers van Elohim in de hemel. .” (Matteüs 22:30) Noch de mannelijke of vrouwelijke natuur zal relevantie hebben in de olam haba (komende wereld), wat betekent dat ze dan moeten wijzen naar de toekomende wereld.

Als God wilde dat Adam meer dan één vrouw zou hebben, zou Adam nog een paar “ribben” verloren hebben …

Andrew Gabriel Roth

Wordt vervolgd

Auteur: hadassah18

Wat ik denk dat ik doe? Op doorreis. Ik heb YHWH´s Instructies ontdekt die uitgelegd worden in ZIjn hele Woord, die ik Torah ben gaan noemen en daarbij bewust geworden om Zijn Woord zonder menselijke toevoegingen te toetsen. Ik had dat mijns inziens nooit kunnen ontdekken zonder Yeshua.Wie ik ben? Vrouw, moeder, getrouwd én ik heb m'n identiteit gevonden in YHWH´s Torah toen Hij mij liet zien dat er twee huizen zijn oa beschreven in Ezechièl 37.Omdat ik dat niet veel in onze taal tegenkom, dacht ik een stukje van mijn bevinden online te gaan delen,wat ik sinds 2007 daadwerkelijk doe. Ik hou verder van voedsel bereiden volgens de spijswetten en zonder schadelijke E-nummers, tuinieren, wilde kruiden en groenten, Hebreeuwse muziek, gelijkgestemden ontmoeten...enzo

One thought on “Mythe weerlegd deel 2

  1. Pingback: Intro:De ‘God tolereert meerdere vrouwen’-mythe weerlegd! | Tegenhetlicht

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s